MAIG 2017
Pràctica de matemàtiques:
Hem realitzat treball de probabilitat. Les monedes de Buffon:
Pràctica de química: els alumnes de física i química han realitzat una pràctica de volumetria de neutralització. Barrejant àcid clorhídric o àcid sulfúric amb hidròxid de sodi utilitzant l'indicador de pH universal.
Pràctica de química: els alumnes de física i química aplicada experimenten amb el ph dels aliments. Amb un indicador natural, com és la col lombarda, hem canviat el color d'un ou i d'un suc de llimona.
Bon profit!
ABRIL 2017
MARÇ 2017
Pràctica d'òptica: Els alumnes de física i química aplicada estudiant el comportament dels diferents colors davant un raig de llum blanca. Com és que el globus blanc no hi ha manera que exploti?
3, 2, 1....... buuuum!
1 minut més tard......
Els alumnes de física i química aplicada realitzant una pràctica d'òptica: càlcul de l'índex de refracció de l'aigua.
FEBRER 2017
Avui, la classe de física l'han fet els alumnes a partir d'explicar pràctiques de fluids i hidrostàtica.
A l'assignatura de matemàtiques hem realitzat un treball de trigonometria: el teorema dels catets
FEBRER 2017
Per fi després de tant de temps ja hem acabat l'experiment amb les mosques. Després de les festes de Nadal ja ens ha nascut la F2. Avui dia 11 de gener de 2017 hem pujat al laboratori i hem adormit a les mosques de la F2 i les hem contat. Hem separat White mascles i femelles i Salvatges mascles i femelles.
Mentre esperem el final de l'experiment de les mosques del vinagre, el dia 5 de desembre de 2016, vam extreure ADN propi de la boca tal com fa les policies d'arreu.
Tub d'assaig, i entre el l'aigua i l'alcohol fred, s'acumula l'ADN |
Filaments d'ADN vistos a 400 augments |
OCTUBRE 2016
El passat dia 13 d'octubre vam començar e treballar amb les mosques de la fruita. El primer que hem fet és preparar els cultius de la varietat white (amb ulls blancs) i salvatge (amb ulls vermells).
SETEMBRE 2016
Avui amb els alumnes de quart hem fet una pràctica per a observar les diferents fases de la mitosi. Hem deixat que una ceba amb aigua li creixessin les arrels. Després hem fet una preparació amb Orceïna per tal de visualitzar els cromosomes.
Cebes posades per fer-les créixer les arrels. |
Teixit apical d'una arrel de ceba tenyida amb orceïna. Es pot veure una profase, una metafase, una anafase i una telofase. |
En la mitosi la primera fase és la Profase, quan es comença a visualitzar els cromosomes.
Cèl·lula en Profase. |
La segona fase és la Metafase, quan els cromosomes es situen en la placa equatorial de la cèl·lula.
Cèl·lula en Metafase. |
La tercera fase és la Anafase, quan les cromàtides germanes es separen i van cap als pols de a cèl·lula.
Cèl·lula en Anafase. |
La última fase és la Telofase. Ara els cromosomes estan al pol de la cèl·lula, es fora la membrana cel·lular i es dilueixen aquests.
Cèl·lula en Telofase, encara no ha succeït la citocinesi. |
JUNY 2016
Per fi hem acabat el curs, i els de biologia de quart hem fet un treball de geologia. La veritat és que tots els alumnes han treballat molt, moltíssimes felicitats.
A finals d'aquest més els de quart de Matemàtiques hem fet uns vídeos on em mesurat el campanar de Blanes utilitzant el teorema de Tales i Trigonometria.
MARÇ 2016
Alumnes de física i química al laboratori. Calculem l'índex de refracció de l'aigua.
FEBRER 2016
Els alumnes de matemàtiques, que estem estudiant la trigonometria, hem anat a mesurar l'alçada del campanar de la parròquia.
I segons els nostres càlculs mesura uns ....35m, estem molt equivocats?
Elles, les flors... |
Que bé esteu!!! |
Hugo adormint a les mosques. |
GENER 2016
Els alumnes de física i química han realitzat uns treballs sobre l'Univers en anglès, el PELE.
Aquí els vídeos que han realitzat sobre: stars, solar system, galaxies, the sun...
DESEMBRE 2015
Durant la setmana de la ciència, els alumnes, a matemàtiques van realitzar una sèrie de vídeos amb temes quotidians relacionats amb la matemàtica: el VideoMAT, i què és? doncs això:
El vídeoMAT és un projecte en el qual els i les alumnes creen vídeos on es responen preguntes que posen de manifest aplicacions de les matemàtiques o la seva presència en l’entorn.
Aquí en teniu alguns exemples....
NOVEMBRE 2015
Una setmana de la ciència plena d'activitats: xerrades, conferències, experiments, visites...
Activitat de pintem amb llum!
Pels alumnes de física i química de 4t.
OCTUBRE 2015
Aquest curs hem començat amb els processos de divisió cel·lular, i els alumnes de quart ens han preparat uns vídeos molt divertits...
Mascle soca White. |
Femella soca salvatge |
La F1 (primera generació filial) han sortit tots els individus amb els ulls de color vermell, com era esperable.
Ara a la F2, fruït de creuar dues femelles amb dos mascles (els nets del primer creuament), han sortit alguns individus de la soca white, tal com es veu en els dos gràfics següents
https://plus.google.com/109043003103087979625/posts/Wcip5xUVfqF
22 de desembre 2014
Hem treballat una part de la unitat de l'Univers amb el projecte experimental de llengües estrangeres (PELE). Aquí hi ha els treballs finals dels alumnes:
18 de desembre 2014
Amb els alumnes de 4t hem fet la pràctica del principi d'Arquimedes. Objectiu: estudiar aquest principi, calcular l'empenyiment de dues maneres i trobar la densitat de la plastilina.
12 de desembre 2014
Amb els alumnes d'ampliació de 4t hem realitzat un parell de pràctiques relacionades amb el ph.
La primera va ser una pràctica de neutralització d'un àcid (àcid sulfúric) i una base (hidròxid de sodi). Mitjançant un indicador de ph universal va estudiar els diferents colors que pren l'indicador en funció del seu ph i vam aconseguir neutralitzar la dissolució.
A la segona pràctica vam utilitzar un indicador de ph natural: la col lombarda!
Primer la vam bullir per tal d'obtenir l'indicador, i després vam afegir unes gotes d'aquest indicador natural a una substància àcida: un suc de llimona, i també la vam afegir a una substància bàsica: un ou, on la clara és bàsica i agafa un color verdós.
Així podem fer un menú de colors!
Suc de llimona! |
Ous fets a casa, com haurien de quedar |
El grup d'ampliació |
1 de desembre de 2014
Durant la darrera setmana de novembre,a secundària, s’han realitzat diferents activitats de divulgació científica com tallers científics, participació en concursos, xerrades, visita al centre d’estudis avançats de blanes on els alumnes han fet diferents tallers... Tot un ventall d’activitats amb les que els alumnes de secundària han gaudit d’una setmana diferent tot visquen la ciència en primera persona. Els alumnes de 4t han assistit a una conferència al teatre de Blanes i dues xerrades a l'escola, així com una sortida al centre d'estudis avançats de Blanes on van gaudir de tres tallers.
27 de novembre de 2014
Avui hem estat observant uns conills porquins (Cavia porcellus) a classe. La femella és de pèl curt i albina i les dues filles tenen el pèl llarg i clapes de color. El mascle té el pel llarg i coloració a clapes. Això demostra que l'albinisme i el pel curt són caràcters recessius contra la coloració a clapes i el pèl llarg que són dominants.
Clàudia, Alícia i Ainoha |
Femella albina de pèl curt. |
Cria de pel llarg i a clapes |
Segona cria amb pèl llarg amb clapes. |
24 de novembre de 2014
Avui ja han nascut les mosque de la F1, filles del creuament entre femelles de la soca salvatge i mascles de la soca white.
Pau separant mascles de femelles. |
Contant els individus de la F1. |
Marta sexant la F1.
Mosques separades per sexes.
Lorena triant les mosques per sexes.
19 de novembre 2014
Dimecres 19 de novembre, tots els alumnes de 4t vam anar a visitar el centre d'estudis avançats de Blanes (CEAB). El CEAB és un centre amb reputació internacional i un referent nacional en Biologia Marina, Limnologia i Ecologia.Allà van assistir a una presentació del que es fa al centre i van realitzar tres tallers:
-La gamba roja de Blanes
-Rius
-Posidònia
18 de novembre 2014
El dimarts vam portar a terme les experiències que haviem preparat els de 4rt d'ESO dins el marc de la setmana de la ciència.Els grups de 3r vam poder experimentar i observar diferents reaccions i estudiar perquè succeeixen.
10 de novembre 2014
Les nostres mosques ja tenen descendència, i han començat a pupar, és a dir a formar les pupes o crisàlides on la F1 farà la metamorfosi. Per tal d'evitar que els progenitors copulin amb la F1, els hem "eliminat".
Flascó amb les crisàlides adherides al plàstic.
Tres crisàlides fent la metamorfosi.
Divendres 24 d'octubre 2014
Amb el grup d'ampliació estem preparant unes pràctiques per la setmana de la ciència perquè les puguin fer i explicar als alumnes de 3r.
Les pràctiquessón de química:
-Tinta invisible: amb clorur de cobalt i aigua es pinta en un paper i al deshidratar-se apareix un missatge de color blau.
-Flames de colors: cada metall, quan es crema desprèn una freqüència diferent i per tant el color que surt depèn del compost que estem utilitzant, un espectacle de llums!
-Farina de blat de moro: té unes propietats molt curioses que fa que quan la mescla de farina-aigua es colpeja ràpidament es comporta com un sòlid.
-Coet: si barregem el vinagre (àcid acetic) amb bicarbonat (una base) es produeix una reacció de la qual en surten aigua i CO2, es queda retingut a dins una ampola fent esclatar el tap!
Dimecres 22 d'octubre 2014
Avui amb la classe de biologia hem anat al laboratori per aprendre a sexar mosques del vinagre (Drosophila melanogaster). Aquesta és una espècie molt utilitzada per la seva facilitat de manipulació i pel fet que tenen un cicle vital molt curt, amb només 10 dies de la posta de l'ou ja es poden reproduir. És important conèixer-les i sexar-les bé a l'hora de fer els creuaments. Avui hem utilitzat individus de la soca salvatge, és a dir tal com els trobem a la natura. Per poder-les manipular hem adormit les mosques amb èter.
Mirant les soques abans de dormir les mosques |
Dormint les mosques amb èter |
Mosques que cauen com mosques |
Separant les mosques per sexes amb la lupa binocular. |
Mosca femella, s'observa molt bé l'abdomen estriat, i fins i tot que està a punt de pondre un ou |
Dijous 23 d'octubre '14
Avui, dijous 23 d'octubre, a l'optativa de física i química, hem construït uns cotxes autopropulsats.
Així hem treballat la descomposició de forces, la quantitat de moviment i l'impuls.
Després hem fet una competició a veure qui tenia el cotxe més ràpid!
Preparats per la competició |
La competició:
8 d'octubre 2014
Avui dia 8 d'Octubre hem observat, els dos grups de biologia, la divisió cel·lular en arrels de ceba. Per veure-les hem tenyit les arrels amb blau de metilè.Tenyint la mostra amb blau de metilè |
Fent la preparació |
Arrel tenyida on es veu perfectament les cèl·lules i els nuclis |
Observant al microscopi |
Cèl·lules acabant-se de dividir en telofase |
Divendres 10 octubre
El passat divendres 10 d'octubre, els alumnes d'ampliació de 4t van realitzar dues pràctiques al laboratori.
Una era estudiar la reacció de l'aigua oxigenada concentrada barrejada amb sabó i accelerada amb un catalitzador. L'altra era deshidratar sucre mitjançant àcid sulfúric i veient que se'n forma "carbó".
GENER 2014
Com cada any, una part de la unitat de "la Terra a l'Univers" es treballa a partir d'un projecte de llengües estrangeres (PELE).
Aquí tenim els treballs presentats aquest any pels alumnes de 4t de l'assignatura de física:
DESEMBRE 2013
Novembre 2013
El dia 22 de Novembre, dintre de les jornades de portes obertes del Centre d’Estudis Avançats de Blanes, els alumnes de 4t d’ESO del Col.legi Santa Maria van poder visitar-lo i gaudir de les explicacions d’alguns dels investigadors que hi treballen en diferents projectes de recerca.
La visita va començar amb una presentació a l’auditori del centre on es va explicar què és un centre de recerca i quines són les seves línies d’investigació principalment recerca sobre ecosistemes aqüatics.
Es fan estudis sobre ecosistemes d’aigües continentals i sobre ecosistemes marins.
Posteriorment a la presentació els investigadors van mostrar alguns dels seus projectes als alumnes en forma de quatre tallers diferents.
TALLER SOBRE ELS ESTANYS I ELS RIUS
En aquest taller es van mostrar diferents hàbitats que es poden trobar en els rierols i en els estanys, els organismos més comuns i les principals espècies d’arbres que habiten en el bosc de ribera així com algunes espècies de peixos introduïdes. També van veure els diferents materials que s’utilitzen per agafar les mostres d’aigüa o d’organismes i com fan per observar-les i estudiar-les.
TALLER DEL MOSQUIT TIGRE
En aquest taller van aprendre a reconèixer el mosquit tigre i diferenciar-lo d’altres espècies, van parlar sobre la seva morfología i el seu cicle vital i finalment sobre la problemática associada a aquesta espècie invasora i el paper que tenim cadascú de nosaltres en el seu control.
TALLER SOBRE LES PLATGES I LA POSIDÒNIA
A través d’una problemàtica molt propera com és la platja de S’abanell de Blanes, en aquest taller es van treballar conceptes com equilibri ecològic entre dos ecosistemes (riu-mar) i l’erosió de les platges. Després es va parlar d’un ecosistema natural molt important per la protecció de les platges que són les praderies de Posidònia oceánica on s’estableixen multitud de relacions tròfiques entre els organismes.
TALLER DE LA DE GAMBA AL CANYÓ DE BLANES
En aquest taller es va explicar com és el canyó de Blanes i les característiques d’aquest hábitat,que són les pròpies de l’òceà profund. Van conèixer com és la gamba roja de la nostra costa i com repercuteix la pesca d’aquesta espècie en l’economia local.
No hay comentarios:
Publicar un comentario